السيد الخميني

361

صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )

مصاحبه [ با روزنامهء هلندى « دى ولت كرانت » ؛ ( توبه شاه - رابطه با غرب ) ] زمان : 16 آبان 1357 / 6 ذى الحجه 1398 مكان : پاريس ، نوفل لوشاتو موضوع : توبهء شاه - حقوق اقليتها - رابطهء جمهورى اسلامى با غرب مصاحبه‌كننده : خبرنگار روزنامهء هلندى دى وُلت كرانت سؤال : [ در مورد گفتار شاه و اعتراف به « اشتباهات گذشته » و اينكه اعلام داشته است كه « پيام انقلابى » را شنيده است ، « 1 » اين طور به نظر مىرسد شما مردم را به قيام خوانده‌ايد . بنا بر اين راه ديگر و ممكنى را براى رسيدن به يك رژيم دموكراتيك نمىبينيد ؟ ] جواب : اولًا اينكه شاه به اشتباهات گذشته اعتراف مىكند چيزى جز فريب و نيرنگ نيست و گمان كرده است به صرفِ اعتراف ، ملت از او دست برمىدارد . و ديگر اينكه اگر مجرمى به گناه خود اعتراف نمود ، بر حسب اعترافش بايد محاكمه و مجازات شود . و دليل اينكه به دروغ مىگويد پيام انقلابى شما را شنيدم اين است كه اگر شنيده است كه حتماً شنيده ، پيام ملت به او در برابر مملكت اين است كه شاه و همهء خاندان سلطنت بايد كنار بروند . بنا بر اين اگر اين پيام را شنيده و مىخواهد به پيام ملت عمل كند ، چرا كنار نمىرود ، و سرنوشت مردم را به دست خودشان نمىسپارد ؟ و دائماً خود را با سرنيزه بر مردم تحميل مىكند ؟ و آيا در چنين صورت باز هم ما بپذيريم كه شاه مىخواهد دموكراسى را برقرار كند ؟ . [ حدس مىزنيد امكان اين باشد كه ارتش از شاه همان طورى كه خواسته‌ايد سرپيچى كند ؟ اگر جواب مثبت مىدهيد ، آيا دلايل موجهى براى آن داريد ؟ و اگر نه ، به نظر شما شانس واقعى اين هست كه يك قيام مسلحانه ايجاد شود ؟ ] - اينكه مسلم است در ميان ارتش ، صاحب‌منصبانى هستند كه با حمايتشان از شاه و حمايت شاه از آنان ، در غارت مملكت شريك بوده‌اند ، و همچنين در كشتارها و شكنجه‌ها

--> ( 1 ) - شاه در آستانه روى كار آوردن حكومت نظامى ، در يك نطق راديو - تلويزيونى ضمن اعتراف به گناهان گذشته‌اش و عذرخواهى از مردم ، ملتزم شد در آينده اشتباهاتش را جبران كند .